Insights

Upcycling: meerwaarde waar je het niet verwacht

Recycleren, dat begrip is intussen goed ingeburgerd. Maar heb je al gehoord van upcycling? Heel wat bedrijven gaan ermee aan de slag en geven afvalstoffen een nieuw en hoogwaardig leven. Koffiegruis dat verwerkt wordt in nieuwe toepassingen zoals cosmetica of bouwmaterialen bijvoorbeeld. Maar, bezint eer ge begint!

  • Maaksector
  • Starter
Upcycling

Op zoek naar meerwaarde

Upcycling is een proces waarbij je afval of producten die niet meer gebruikt worden omzet in nieuwe toepassingen van hoge kwaliteit of waarde. Vaak is daarvoor wat creativiteit nodig, want je moet out-of-the-boxdenken om een grondstof of materiaal naar een hoger niveau te tillen. Upcycling wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het renoveren van tweedehands meubels of speelgoed door er een nieuwe toepassing voor te vinden, maar het kan zoveel verder gaan dan dat. Ook voor ondernemers biedt upcyclingUpcycling is de omzetting van afval in producten van hogere kwaliteit. heel wat kansen. Je maakt immers niet alleen een verschil voor het milieu, je creëert ook meerwaarde door een product van lage waarde naar een hoger niveau te tillen.

Een Belgisch bakje troost

De Belgische start-up Grounds Up toont dat we de mogelijkheden van upcycling niet te ver moeten gaan zoeken. De Belg houdt immers van zijn kopje koffie. We drinken er maar liefst 800 per persoon per jaar. Als je weet dat 99 % van de gemalen koffie die we gebruiken niet in onze tas maar in de vuilbak terechtkomt, besef je dat de impact van onze koffiecultuur op de afvalberg heel groot is: 67.000 ton koffiegruis per jaar om precies te zijn. En dan hebben we het enkel over ons kleine Belgenland.

Nieuw leven voor koffiegruis

Grounds Up zag potentieel in al dat zwarte goud en ging op zoek naar een innovatieve manier om er een grondstof van te maken. En dat is hen gelukt! Ze halen het koffiegruis op bij horecapunten en vervolgens ontsmetten en drogen ze het. Daarna worden de waardevolle elementen eruit gehaald die ze kunnen gebruiken als grondstof voor nieuwe producten. Wat overblijft wordt verwerkt tot koffie-olie en een geperste ‘koek’, die een nieuw leven vinden in heel wat (semi-)afgewerkte producten. Wat zijn die toepassingen dan precies? Het behandelde koffiegruis, in principe een product met lage waarde, wordt bijvoorbeeld gebruikt in de productie van bekers, kleding, cosmetica, bouwmaterialen, biogas, compost, bioplastics, voeding, kaarsenwas … Vandaag zijn ze bij Grounds Up vooral bezig met een project rond herbruikbare koffiebekers en toepassingen in 3D-printing op basis van upcycled koffiegruis.

Upcycling voor beginners

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, het upcyclen van (afval)materialen én er een rendabel bedrijf rond bouwen. Er komt immers een flinke dosis trial and error bij kijken en dat is voor veel (jonge) bedrijven niet vanzelfsprekend. Bij Grounds Up houden ze vast aan vier grote principes bij het ontwikkelen van hun businessmodel en die komen ook jou als starter in de circulaire economieDe circulaire economie is een herstellende en regeneratieve economie. Ze vrijwaart de waarde van producten, materialen en hulpbronnen in de economie door een slim productontwerp te koppelen aan hergebruik en/of gedeeld gebruik. goed van pas:

1. Check de wet!

Onderzoek of de toepassing die je wil uitwerken geen wettelijke regels overtreedt. De normen die in elke sector gelden zijn daarvoor een goed startpunt.

2. Breng kosten en opbrengsten in kaart

Zorg ervoor dat je een goed overzicht hebt van je kosten en opbrengsten. Alleen zo kan je realistisch inschatten of je idee economisch rendabel is.

3. Zorg voor impact

Circulair ondernemen en zeker upcycling vraagt een positieve impact op het milieu en de maatschappij. Breng alle impact die je zal hebben (zowel positief als negatief) dus duidelijk en eerlijk in kaart.

4. Is het technisch mogelijk?

Je idee kan nog zo sterk zijn, als het niet uitvoerbaar is door een gebrek aan technologische middelen of infrastructuur sta je nergens. Onderzoek wat er beschikbaar is en of die technieken passen in je businessmodel.

Een haalbaar maar toch ambitieus businessplan dat ecologie en economie in evenwicht houdt is onmisbaar. Weet je niet meteen waar te beginnen? Neem dan zeker een kijkje op de toolbox van Tijd voor Circulair en test waar je vandaag al staat!

Hoe draait jouw bedrijf in de circulaire economie?

Benieuwd hoe circulair jouw start-up vandaag al is en hoe je het nog beter kan doen?