Insights

Vijf tips van en voor circulaire starters

Eerlijk: wat is er leuker dan een collega-ondernemer de kleren van het lijf vragen?

  • Starter
Shifting Economy

Jonge ondernemer Hadrien Lejeune deelde zijn belangrijkste do’s en don’ts op de Brusselse Shifting Economy Week. Watch and learn!

1. Ga voor een sterk concept.

“Consumenten appreciëren je circulaire inspanningen, maar dat alleen is niet voldoende om hen te overtuigen. Kies voor een kwalitatief en betaalbaar product of dienst waar er effectief vraag naar is. Kan je tegelijkertijd je steentje bijdragen aan een circulaire wereld, des te beter!”

Voorbeeld:

70 % van het afval in zee is plastic. Teenslippers zijn wereldwijd het meest verkochte schoeisel (meer dan 3 miljard paar per jaar) en belanden na afloop van hun levenscyclusDe levenscyclus van een product houdt rekening met alle activiteiten die meespelen in de fabricage, het gebruik, het vervoer en de afdanking van dat product. vaak als afval in zee. Nuoceans bedacht een businessmodel waarbij oude teenslippers gerecycleerd worden tot nieuwe slippers. Wanneer ze dat willen, kunnen klanten hun Nuoceans-sandalen terugsturen zodat ze gerecycleerd worden tot hoogkwalitatieve, betaalbare en recycleerbare exemplaren.

2. Neem de tijd om je businessmodel vorm te geven.

“Om van een idee naar een realistisch economisch model te gaan heb je tijd nodig. Ga niet over één nacht ijs en trek voldoende ruimte uit om te brainstormen, met experten in gesprek te gaan, mogelijke kansen voor investeringen te onderzoeken, te luisteren naar kritiek en daarmee aan de slag te gaan.”

Voorbeeld:

Nuoceans groeide uit het idee van Hadrien om de oceanen te beschermen, maar het duurde maar liefst 3,5 jaar voor hij en zijn team hun businessplan helemaal op punt hadden gezet.

3. Trek de juiste investeerders aan.

“Om je bedrijf van de grond te krijgen, moet je vaak erg veel middelen investeren in onderzoek, ontwikkeling en infrastructuur. Besef dat je niet enkel op eigen middelen hoeft te steunen. Er zijn ongelofelijk veel mogelijkheden om externe investeerders aan te trekken, zolang ze maar geloven in je businessplan. Zeker voor circulaire start-ups zijn er investeerders die specifiek op zoek zijn naar projecten met een positieve impact op de planeet.”

Voorbeeld:

Hadrien maakte gebruik van eigen middelen voor de opstart van Nuoceans, maar deed ook beroep op een investeringsbeurs, crowdfunding, een privé-investeerder die zich specialiseert in duurzame start-ups en een lening van de bank.

4. Vertel je circulaire verhaal (online)!

“Mensen raken stilaan wat ontmoedigd door alle negatieve berichtgeving over de toekomst van onze planeet. Focus in je marketing dan ook op de positieve impact die jouw klanten kunnen hebben. De duurzame aankoopbeslissingen die zij maken, zorgen voor kleine maar belangrijke stappen vooruit. Maak daarbij zeker ook gebruik van online marketing via sociale media, want daar kan je met een beperkt budget heel gericht en efficiënt je doelpubliek bereiken.”

Voorbeeld:

Na een minder geslaagde samenwerking met een extern bureau besloot het team van Nuoceans om hun marketing zelf in handen te nemen. De online verkoop wordt ondersteunt met heel gerichte posts op sociale media die het kwalitatieve en circulaire verhaal van Nuoceans-slippers vertellen. Ze boosten posts met een minimaal budget en kiezen hun doelpubliek heel gericht op basis van locatie, leeftijd, interesses en meer.

5. Laat je niet van het circulaire pad brengen

“Wanneer het moeilijk wordt, is de verleiding om het duurzaamheidsaspect naast je neer te leggen soms groot. Op korte termijn lijkt het alsof je zo geld kan besparen, maar je dreigt de fundamenten van je start-up op langere termijn onderuit te halen. Zo raak je het vertrouwen van investeerders en klanten kwijt. Blijf trouw aan je duurzame DNA en laat je niet van de wijs brengen!

Voorbeeld:

Het was voor Nuoceans niet evident om hun circulaire manier van werken in evenwicht te brengen met een economisch rendabel businessmodel. Eerder dan te kiezen voor een goedkoper maar minder duurzaam productieproces stopte het team veel energie in het zoeken naar de perfecte prijs en doelgroep voor hun circulaire teenslippers. Want ecologische en economische duurzaamheid kunnen nu eenmaal niet zonder elkaar.

Wil je meer weten over hoe je kan starten in de circulaire economieDe circulaire economie is een herstellende en regeneratieve economie. Ze vrijwaart de waarde van producten, materialen en hulpbronnen in de economie door een slim productontwerp te koppelen aan hergebruik en/of gedeeld gebruik.? De FOD Economie vertelt je er alles over in de toolbox van Tijd voor Circulair.

Hoe draait jouw bedrijf in de circulaire economie?

Benieuwd hoe circulair jouw start-up vandaag al is en hoe je het nog beter kan doen?