Insights

Zeven tips om greenwashing te vermijden

Ben je circulair bezig en wil je dat graag van de daken schreeuwen? Let dan op: greenwashing kan snel op de loer liggen! Greenwashing is het misleiden van consumenten met valse of overdreven milieuclaims. Het kan niet alleen je reputatie schaden, maar ook leiden tot boetes van wel 4 % van je jaaromzet.

  • Alle sectoren
  • In transitie
I Stock 1415971766 1

Tijdens de Shifting Economy Week in Brussel werd het belang van eerlijke communicatie rond duurzaamheid benadrukt, omdat greenwashing helaas veel voorkomt in de Europese economie. Met deze 7 tips krijg je inzicht in de meest gemaakte fouten rond greenwashing en hoe ze te vermijden.Gelukkig kan je door eerlijk en transparant te communiceren heel wat foute claims vermijden. Met deze 7 tips in je achterhoofd krijg je inzicht in de meest gemaakte fouten rond greenwashing en hoe ze te vermijden.

1. Bewijs je claims

Pas op met boodschappen die een circulair of milieuvriendelijk beeld scheppen, maar niet te bewijzen zijn. Als je je product “circulair” noemt, moet je ook over gegevens beschikken om dat te onderbouwen. Gebruik dus zo concreet mogelijke termen en staaf je boodschap met cijfers. 

Voorbeeld: in plaats van te zeggen "Onze producten zijn circulair", kun je zeggen: "Ons product bestaat voor 70 % uit gerecycleerd plastic en heeft een levensduur van 5 jaar”.

2. Wees specifiek

Vage boodschappen zaaien verwarring en zijn moeilijk na te trekken. Maak je claim dus zo specifiek mogelijk. 

Voorbeeld: in plaats van te zeggen "Onze sneakers zijn duurzaam", zeg je "Onze sneakers zijn gemaakt van plantaardig leer en zijn geproduceerd door het gebruik van gerecycleerde appelschillen uit Europa.”

3. Zwijg niet over verborgen gebreken

Het is verleidelijk om te focussen op wat goed gaat, maar zorg ervoor dat je ook de nadelen benoemt. 

Voorbeeld: als je koffiecapsules verkoopt met een recycleerbare verpakking, maar de koffie zelf komt uit niet-duurzame landbouw, benoem dit dan eerlijk en geef aan hoe je dit gaat verbeteren.

4. Let op met labels

Gebruik alleen officiële labels die je daadwerkelijk hebt behaald. Zelfgemaakte labels kunnen twijfel veroorzaken. 

Een voorbeeld van een officieel label is het Europese ecolabel, maar er zijn nog heel wat andere mogelijkheden.

5. Zorg voor relevantie

Zorg ervoor dat je milieuboodschap relevant is voor het product dat je verkoopt. 

Voorbeeld: het aanplanten van bomen heeft weinig te maken met de circulaire processen van je kledingproductie. 

Focus dus op duurzame materialen en productiemethoden die echt bijdragen aan de circulaire economieDe circulaire economie is een herstellende en regeneratieve economie. Ze vrijwaart de waarde van producten, materialen en hulpbronnen in de economie door een slim productontwerp te koppelen aan hergebruik en/of gedeeld gebruik..

6. Wees eerlijk

Foute claims kunnen leiden tot verlies van vertrouwen van je klanten. 

Suggereer bijvoorbeeld niet dat de kantoormeubelen die je verhuurt een 3 keer langere levensduur hebben terwijl dat niet zo is, of claim niet dat je enkel gerecycleerde plastics gebruikt in je productdesign als dit aandeel in realiteit maar 50 % is.

7. Verzwijg geen activiteiten

Als je circulaire producten aanbiedt, maar ook niet-duurzame activiteiten hebt, maak dat dan duidelijk.

Voorbeeld: een investeerder die alleen duurzame bedrijven in zijn portefeuille promoot, maar tegelijkertijd investeert in fossiele brandstoffen, zou dat moeten vermelden en een plan moeten hebben voor verduurzaming van zijn investeringen.

Door eerlijk en transparant te communiceren over je circulaire initiatieven, bouw je een sterkere relatie op met je klanten. Fouten maken is oké, maar blijf altijd dicht bij de waarheid en deel je toekomstplannen om duurzamer te worden. Zo voorkom je greenwashing en zorg je voor duurzame groei.

Wil je meer weten over de risico’s en vaak gemaakte fouten rond greenwashing? Lees dan zeker verder op de website van de FOD Economie en neem een kijkje in onze gids voor goede praktijken inzake milieuclaims. Kwam je een misleidende communicatie tegen? Meld het dan bij het contactpunt van de FOD Economie.