Use cases

Geen producten maar diensten verkopen: een win-win?

Circulair ondernemen is: out of the box durven denken. Niet alleen op vlak van grondstoffen en design, maar ook over hoe je je producten aanbiedt. Heb je er bijvoorbeeld al eens bij stilgestaan dat je producten verkopen in de vorm van een dienst een win-win kan zijn? Tijd om kennis te maken met de functionaliteitseconomie!

  • Circulair
I Stock 1499680457

Circulair ondernemen wordt snel geassocieerd met recyclageRecyclage is elke vorm van valorisatie die (ook organisch) afval omzet in stoffen, materialen of afgewerkte producten, al dan niet met hun oorspronkelijke functie., duurzame grondstoffenGrondstoffen worden vaak uit de natuur gehaald, zijn eindig en niet-hernieuwbaar, zoals steenkool, erts, ... en ecodesign. Je vindt heel wat informatie over jouw specifieke sector op Tijd voor Circulair van de FOD Economie. Heel wat ondernemers denken minder snel aan het verdienmodel waarop de verkoop van een product gebaseerd is. En toch kan dit een boost geven aan de circulariteitDe circulariteit beschrijft de hoeveelheid materialen die in een gesloten kring worden beheerd. van je onderneming. Werken volgens de principes van de functionaliteitseconomieDe functionaliteitseconomie mikt op de commercialisering van het gebruik van een goed in plaats van het bezit. biedt immers heel wat kansen.

Wat is de functionaliteitseconomie?

In plaats van een product te verkopen, verkoop je een dienst. Zo simpel is het. De klant betaalt dus niet voor een eigendomsoverdracht van een product, maar wel voor het gebruik ervan voor een bepaalde termijn.

Je gaat een overeenkomst aan met je klant die niet enkel een verkooptransactie inhoudt, maar een samenwerking op langere termijn en waarbij op het einde ervan het product opnieuw bij de producent of aanbieder terechtkomt. De focus ligt dus op de gebruikswaarde van het product, eerder dan op het product zelf. Dit leunt aan bij de deeleconomieDe term 'deeleconomie' verwijst naar collaboratieve economische modellen of platformen die een open markt creëren voor het tijdelijke gebruik van goederen en diensten, die vaak door privépersonen worden gemaakt of geleverd., waarbij je een open markt creëert voor het gebruiken en delen van goederen en diensten.

Je vindt meer informatie over het inzetten van een product als dienst in de Product-as-a-Service (PaaS)-gids, ontwikkeld door de FOD Volksgezondheid, in de toolbox op deze website.

Hoe werkt dat precies?

Hoe je die functionaliteitseconomie het best kan toepassen in jouw onderneming is afhankelijk van je aanbod, je marktpositie en je doelgroep. Mogelijke modellen zijn:

  • Leasing of verhuur: klanten huren een product voor een bepaalde periode.
  • Delen of collectief gebruik: producten worden gedeeld tussen meerdere gebruikers.

Het komt altijd op hetzelfde neer: je klant betaalt voor de dienst die je levert, niet voor het product zelf. En na afloop van de overeenkomst keert het product terug naar de aanbieder.

Wat zijn de voordelen?

Het adopteren van de functionaliteitseconomie biedt diverse voordelen voor zowel bedrijven als klanten. Hieronder vind je de belangrijkste voordelen:

  • Vergroting van je marktpositie: je bereikt een nieuwe doelgroep die geïnteresseerd is in huren, leasen of delen in plaats van kopen.
  • Betere circulariteit: doordat het product eigendom blijft van de aanbieder, heeft die een grotere motivatie om duurzame en langdurige producten te ontwikkelen.
  • Kostenbesparing voor klanten: klanten betalen enkel voor het gebruik van het product, wat kan leiden tot lagere kosten dan het kopen van een product dat maar af en toe wordt gebruikt.

Gebruiksgerichte vs. resultaatsgerichte diensten

Er zijn twee vormen van het aanbieden van een dienst:

  1. Een eerste optie zijn gebruiksgerichte diensten. In dit activiteitenmodel reken je het gebruik van een bepaald product aan bij de klant, maar blijft de uitrusting van het product eigendom van de producent.
  2. Een andere manier is het aanbieden van resultaatsgerichte diensten. Dan is er geen vooraf bepaald gamma van producten opgenomen in de overeenkomst, maar verbind je je als aanbieder wel tot het behalen van een vastgelegd resultaat. Met welke producten of diensten dit wordt gerealiseerd is minder belangrijk dan het doel dat je samen hebt vooropgesteld.

Of je kiest voor een gebruikersgerichte of resultaatsgerichte overeenkomst is afhankelijk van de mogelijkheden en voorkeuren van je bedrijf en je klanten.

Voorbeelden in de praktijk

Kamperen met gehuurde materialen

Autoleasing of het huren van kantoormeubelen kent natuurlijk iedereen, maar er zijn heel wat meer mogelijkheden om als kmo creatief aan de slag te gaan met de functionaliteitseconomieDe functionaliteitseconomie mikt op de commercialisering van het gebruik van een goed in plaats van het bezit.. Maak bijvoorbeeld kennis met 02 Max, een winkel gespecialiseerd in kleding en materiaal voor outdoor-trektochten. Zij ontwikkelden “Randoloc”: een online verhuurplatform waar liefhebbers van wandelen en kamperen hun hart kunnen ophalen zonder een grote aanslag te maken op hun portemonnee. Een kwaliteitsvolle kampeertent, kookmateriaal en trekkingkledij zijn immers niet goedkoop en gebruik je doorgaans enkel wanneer je op vakantie bent. Een perfect voorbeeld van een product dat in de vorm van een dienst nog beter rendeert. Het bewijs dat het werkt? O2 Max werd met “Randoloc” geselecteerd als laureaat voor de Go Circular-prijs van de Waalse overheid.

Leen eens een boormachine

Of wat denk je van de Brusselse gereedschapsbibliotheek Tournevie? Hier krijg je door middel van een abonnement toegang tot een waaier aan gereedschap en een heus atelier waar je je doe-het-zelf-skills de vrije loop kan laten. Je neemt een abonnement voor een maand of een jaar en hebt de kwaliteitstools dan voor het uitkiezen. Zo wordt het haalbaar voor iedereen om hoogkwalitatieve gereedschappen te gebruiken aan een betaalbare prijs. Want als je erover nadenkt is een boormachine kopen om twee schilderijen op te hangen toch te gek voor woorden?

Een scherm dat blijft leven

Maar ook in het business-to-business circuit zijn de mogelijkheden eindeloos. Q-lite, een Vlaams bedrijf dat gespecialiseerd is in LED-schermen, springt helemaal op de functionaliteitseconomieDe functionaliteitseconomie mikt op de commercialisering van het gebruik van een goed in plaats van het bezit.. Ze bieden hun displays aan voor een periode van 7 tot 15 jaar en blijven zelf eigenaar. De klant betaalt een jaarlijkse vergoeding voor het gebruik van het LED-scherm inclusief de installatie, elektriciteit, upgrades en demontage. Door te werken met een handig klik- en schroefsysteem verloopt het (de)monteren van de schermen snel en eenvoudig. Die manier van werken gaf Q-lite een boost om nog meer in te zetten op makkelijk recycleerbare grondstoffenGrondstoffen worden vaak uit de natuur gehaald, zijn eindig en niet-hernieuwbaar, zoals steenkool, erts, ... en een hoogkwalitatief product dat gericht is op een lange levenscyclusDe levenscyclus van een product houdt rekening met alle activiteiten die meespelen in de fabricage, het gebruik, het vervoer en de afdanking van dat product..

Meer ondersteuning en tips

Ben je een Belgische kmo en ben je geprikkeld om te ondernemen binnen de functionaliteits- en circulaire economie? Weet dan dat de FOD Economie voor je klaarstaat met heel wat ondersteuning, inspiratie en handige tips.