Een circulair aankoopbeleid is een belangrijke hefboom om de overstap van lineaire naar circulaire economieDe circulaire economie is een herstellende en regeneratieve economie. Ze vrijwaart de waarde van producten, materialen en hulpbronnen in de economie door een slim productontwerp te koppelen aan hergebruik en/of gedeeld gebruik. te stimuleren. Door niet alleen te focussen op wat jij verkoopt, maar ook op wat je aankoopt, help je collega-ondernemers die net als jij het circulaire pad kiezen. Dat zorgt dan weer voor meer innovatie, efficiëntieEfficiëntie focust op de productiviteit van de middelen, dus op de verbetering van het verband tussen de gebruikte natuurlijke grondstoffen en het voordeel dat ze opleveren in de vorm van gefabriceerde producten of geleverde diensten. en duurzame samenwerkingen.
1. Weet wat je in huis haalt
Een eerste punt waarop je je aankoopbeleid op de korrel kan nemen is kijken naar de producten en grondstoffen die je aankoopt. Beoordeel ze bijvoorbeeld op deze punten:
- Zijn ze biobased, gerecycleerd of recycleerbaar?
- Kies je soms voor huren in plaats van kopen, of werk je met tweedehands materialen?
- Zijn de producten die je koopt ontworpen met weinig elementen en is er gekozen voor ecodesign of modulair ontwerp?
- Is het product makkelijk te herstellen en is er een voldoende lange garantietermijn voorzien?
- Zorgt het voor afval na gebruik?
Hierbij aansluitend is het interessant om de Life Cycle Cost (LCC) van een product of dienst in te schatten voor je een aankoop doet. Door te werken met LCC hou je niet alleen rekening met de aankoopprijs, maar ook met de kosten voor energie, verzekering, water, onderhoud, herstelling, recyclageRecyclage is elke vorm van valorisatie die (ook organisch) afval omzet in stoffen, materialen of afgewerkte producten, al dan niet met hun oorspronkelijke functie., vernietiging enzovoort.
2. Kies de juiste leverancier
Het is niet alleen belangrijk welke producten je aankoopt, maar ook de leverancier met wie je samenwerkt. Kies leveranciers die actief bijdragen aan circulaire oplossingen. Let hierbij op de volgende punten:
- Biedt de leverancier een vlotte hersteldienst aan?
- Zet de leverancier duurzame partnerschappen op met circulaire ketenpartners?
- Informeert de leverancier over het duurzame gebruik van zijn producten?
- Stimuleert de leverancier circulaire aankopen bij zijn klanten?
- Rapporteert de leverancier over zijn circulaire en duurzaamheidsinspanningen?
- Beschikt de leverancier over circulaire certificaten of labels van erkende externe partijen?
3. Maak goede afspraken
Een circulair contract kan helpen om de circulaire ambities van beide partijen te waarborgen. Denk hierbij aan:
- Alternatieve verdienmodellen als pay-per-use, verhuur, koop-terugkoop of leasing.
- Concrete doelstellingen over bijvoorbeeld recyclage, milieu-impact of hergebruikHergebruik is elke activiteit waarin stoffen, materialen of producten die geen afval zijn, opnieuw voor hun oorspronkelijke toepassing worden gebruikt. die binnen de samenwerking kunnen of moeten gerealiseerd worden.
- (Financiële) beloningen voor gehaalde doelstellingen.
- Een duurzaam langetermijncontract dat vertrouwen uitstraalt en beide partijen de kans geeft investeringen te plannen op langere termijn.
Let wel op dat je contract sluitend is, geen partijen benadeelt en dat de afspraken legaal en productief zijn. Het is daarom altijd een goed idee om vroeg in het proces een jurist in te schakelen.
3. Interessante tools voor een circulair aankoopbeleid
Ben je op zoek naar meer informatie en tips over een circulair aankoopbeleid? Ga dan zeker aan de slag met een van de vele online tools die hiervoor beschikbaar zijn, zoals: