Cargo scooters voor een schonere mobiliteit in onze steden
Bilmo is een van de laureaten van de eerste projectoproep “BELGIUM BUILDS BACK CIRCULAR” (BBBC), die gericht is op de circulaire economie. Hun project “Cycloop” is een concreet voorbeeld van hoe lokale en circulaire oplossingen kunnen bijdragen aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk van stedelijk transport. Door verschillende complementaire bedrijven samen te brengen, ontwikkelt het project stedelijke bestelvoertuigen – de cargo scooters – die zijn ontworpen volgens de principes van ecodesign en waarin bestaande materialen en componenten een tweede leven krijgen.
Inspelen op de klimaatuitdagingen van stedelijke logistiek
Deze elektrische voertuigen worden gemaakt met geüpcyclede batterijen en elektronische componenten, en passen in een bredere strategie om de CO₂-uitstoot te verminderen. Deze aanpak speelt rechtstreeks in op de milieu-uitdagingen van stedelijke logistiek, die verantwoordelijk is voor 33% van de uitstoot, waarvan 9% afkomstig is van bestelwagens.
Sinds 2019 specialiseert Bilmo zich in het ontwerp en de productie van fietskarren voor professionele gebruikers in stedelijke omgevingen. Dankzij de financiële steun van BBBC breidt het bedrijf zijn activiteiten uit met de ontwikkeling van een ecologisch ontworpen cargo scooter, aangedreven door circulaire batterijen en specifiek bedoeld voor de laatste kilometers van leveringen.
Via het BBBC-fonds, gefinancierd door het Europese herstelplan NextGenerationEU, ondersteunt de FOD Volksgezondheid de circulaire transitie en projecten die bijdragen aan een duurzamer en veiliger gebruik van batterijen gedurende hun hele levenscyclus.
Een initiatief dat samenwerking en innovatie stimuleert
Het Cycloop-project is ontstaan uit een samenwerking tussen verschillende bedrijven: Bilmo, Daurema, Swarn, Sortbat en Bebat. Samen bestrijken ze een breed spectrum van sectoren, gaande van stedelijke bezorgvoertuigen tot batterijen voor elektrische fietsen, herbruikbare elektronische onderdelen en de herverwerking van gebruikte batterijen. Deze sectoroverschrijdende samenwerking maakt de uitbouw van een volledige circulaire keten mogelijk. Daarbij zet elke partner zijn expertise in om nieuwe grondstofwinning te beperken en componenten langer te gebruiken.
Batterijen een tweede leven geven voor duurzamer stedelijk transport
Bilmo wil de milieu-impact van transport verminderen door voertuigen met verbrandingsmotor te vervangen door elektrische voertuigen. Hun initiatief richt zich op cargo scooters die worden aangedreven door circulaire batterijen. Deze batterijen zijn afkomstig van afgedankte fietsbatterijen, ingezameld door Bebat en gesorteerd door Sortbat.
Ze zijn ontworpen om eenvoudig te onderhouden en te herstellen, wat de levensduur van elektrische voertuigen met trapondersteuning verlengt. Swarn integreert geherprogrammeerde elektronische kaarten uit oude smartphones, die het mogelijk maken de toestand van de batterijen op te volgen en onderhoud te anticiperen. Dit innovatieve systeem vermindert zowel elektronisch afval als de nood aan nieuwe grondstoffen.
Jean-Baptiste Goetgheluck, medeoprichter van Bilmo, legt uit: “De vraag naar grondstoffen voor batterijen – zoals kobalt, nikkel, lithium, aluminium, koper en grafiet – veroorzaakt wereldwijd sociale en ecologische uitdagingen. Door batterijen te hergebruiken, verkleinen we de Europese afhankelijkheid van Aziatische producenten en vermijden we onnodig energieverbruik bij het recycleren van nog functionele componenten. Maar liefst 50% van de batterijen die voor recyclage worden ingezameld, kan opnieuw worden gebruikt – een belangrijke economische en ecologische opportuniteit.”
Van prototype naar productie: de volgende versnelling
Het Cycloop-project bevindt zich momenteel in de testfase en zoekt zijn eerste piloot klanten om de cargo scooter en de elektronische componenten te evalueren. Hun feedback zal worden gebruikt om het product verder te optimaliseren. De grootste uitdaging voor Cycloop is de overstap maken van de demonstratiefase naar industriële productie. Dat vereist een economisch haalbaar model, terwijl de bijkomende kosten van grootschalige circulaire productie beheersbaar moeten blijven. Op termijn wil Cycloop een distributienetwerk uitbouwen in grote Europese steden. De groeiende vraag naar dit type voertuigen, vooral door de toename van online bestellingen, biedt hiervoor het nodige draagvlak.